Det var Luleå Hockey som förde spelet i säsongens första period. Men hemmalaget gjorde det inte lätt för gästerna och stod upp bra mot SHL-laget. Anton Hjalmarsson i hemmakassen stod stabilt mellan stolparna. Men bortalaget fick ändå utdelning två gånger om de första 20 minuterna. Första målskytt för Luleå Hockey denna säsong blev Frederic Allard som smög mot mål, fick pucken och hittade nätet efter fint förarbete av Albin Lundin och Pontus Andreasson. 0-2 fixade den finska kedjetrion i numerärt överläge där Markus Nurmi serverade Anton Levtchi öppen kasse.
Tidigt i mittronden utökade Luleå sin ledning till 0-3, det i en omställning där samtliga fem spelare var inblandade och sist på pucken var Linus Omark. Det var sen gästerna som ägde mycket puck, men man lyckades inte skapa så många chanser och det var rätt så slarvigt spel samtidigt som Boden höll sina motståndare på utsidan. Det lossnade dock för bortalaget i slutet av perioden där man gjorde tre snabba mål. Ludvig Jansson trampade runt kassen, hittade sen Marcus Hardegård som direktsköt in 0-4. Oskari Laaksonen hittade ett fint diagonalpass till Jakob Ihs Wozniak som från snäv vinkel fixade 0-5. Och strax innan periodvilan gjorde Oliwer Sjöström 0-6 med ett vasst skott från höga slottet.
Oskari Laaksonen utökade gästernas ledning i den tredje perioden i numerärt överläge där pucken gick i mål via Boden-försvarare. Det var sen likt den andra perioden där Luleå ägde mycket puck och hemmalaget fick spela mycket försvar vilket man gjorde bra. Men när det åter igen blev powerplay small det igen, David Granberg spelade fram till David Lilja som från nära håll sköt in 0-8. Matchens sista mål gjorde dock Boden, efter lite slarv från gästerna fick Åström ett skottläge som gav 1-8 vilket också blev slutresultatet.
———————————————————–
Klicka här – länk till originalinlägget
Källa: Luleå Hockey
———————————————————–



























